lördag 7 april 2012

Smaljeansen testar: no poo del 4 (grand finale!)


Hej från hemstaden säger sjukling med sjal runt halsen och för er ovan bakgrund ;-) ...och med schamporufs, grr glömde mitt kära balsam...

Så här ser alltså håret ut då jag INTE tvättat det med balsam, måste återkomma med en snyggobild hur det ser hur vanligtvis med fina nytvättade lockar. Alltså: ni som undrar om mitt no poo-ande, det går jättebra!

Jag är så van att använda enbart balsam att jag knappt tänker på det nuförtiden. Jag använder numera alltid Coops snorbilliga balsam (9.90!) att tvätta håret med, och ibland kanske lite Naturelle Honung eller Fructis (grapefruit extract-varianten) i topparna om håret känns torrt. Som sista-schampo om jag fått något annat i håret (schampo, stylingguck hos frisör, barnklet m.m.) använder jag Eldorados duschkräm (har använt vanligt diskmedel ngn gång också, funkar finfint hihi!)

De gånger jag som idag använder schampo RySer jag av den där sträva känslan som blir då man sköjer ur det, som jag var helt van vid tidigare. Ni vet, då man sköljer ur balsamet så känns ju håret lent...

Då jag började med no poo/balsammetoden gjorde jag några misstag, här kommer de så slipper ni repetera:
  • läste inte på innan utan började bara experimentera vilt med balsam och bikarbonat
  • använde ett icke godkänt sista-schampo
  • använde ett balsam som inte funkade på mig och bytte inte direkt
  • tvättade inte om håret på nytt med sista-schampo då jag fått fel balsam/grejsimojs i

...och mina bästa tips till dig som vill börja med balsammetoden:

  • läs på! Största informationskällan är lockig.se men där måste man bli medlem först, googla också så hittar du massor av info
  • var beredd på att det kan ta tid innan håret vänjer sig
  • tvätta håret ordentligt med händerna samt hård duschstråle, eftersom du inte använder ett tokstarkt schampo som kemiskt strippar håret från allt smuts (och naturliga fetter...) så måste du göra jobbet! ovant, jag vet - men det går snabbt då du lär dig!
  • Lär dig ploppa håret med handduk (en metod för att behålla lockarna) och säg hejdå till hårborsten

Till sist, jag har supertjockt halvvågigt hår (som blir lockigt med hjälp av balsammetoden), det sägs ju att det funkar bra för alla hårtyper, det kan jag inte gå i god för men om någon av er använder er av BM och har rakt/tunt hår - länka gärna till din blogg nedan om du skrivit om detta.

Påskpuss! //Elbe

6 kommentarer:

  1. Va smala armar du har!

    SvaraRadera
  2. jaaa snälla någon som har rakt och tunt hår länka :) är tveksam till om det skulle fungera på mitt aptråkiga hår eftersom balsam i hela håret brukar göra det platt och stripigt

    SvaraRadera
  3. Har varit sugen på att testa... men det blir liksom aldrig av. :)
    Borstar du alltså aldrig håret nu? Mitt hår dreadar sig med en gång om jag inte borstar det.

    SvaraRadera
  4. Kul med no poo-inlägg igen! Jag kör ju det med och tycker det är såå bra. Men tyvärr har mitt hår bestämt att det är dags att byta ut sig så jag tappar allt hår just nu, som om jag var sjuk eller nåt. Vet du något om bra och nyttig mat som är bra för håret? Öl och liknande är ju inte att tänka på;)

    SvaraRadera
  5. Annapanna: mitt hår faller också i mängder, jag äter Silecea (eller nåt liknande, osäker på stavning). Tycker det funkar, och har hört andra som tycker det är bra. Finns på hälsokosten.

    SvaraRadera
  6. Ser att det är ganska gammalt inlägg men tänkte jag ändå skulle komma med lite input angående no-poo och rakt hår. Har ingen blogg men skiver lite kort här om det är någon som undrar.

    Balsammetoden funkar super även med rakt hår. Jag har väldigt rakt och blont hår, men ändå av den tjockare typen. Jag började för nån månad sen och till skillnad från dig Elbe, så funkade det på mitt hår redan första gången.

    Största skillnaden är nog att det inte blir lika tovigt och hårbotten kliar inte (det var därför jag valde metoden). Håret får lite finare fall och är inte lika frissigt när det är nytvättat. Innan tyckte jag håret var som bäst dagen efter tvätt men nu funkar det även samma dag.

    Håret ser dessutom ut att ha bättre kvalité då det blir mer glansigt. Det tar rätt lång tid för mig att tvätta håret (i morse stod jag i duschen i 15 minuter!) men eftersom man inte behöver tvätta lika ofta så jämnar det ut sig. Oftast brukar jag dock tvätta på kvällen efter träning men ibland kör det ihop sig. Då får man helt enkelt se till att gå upp lite tidigare den morgonen.
    Jag använde som så många andra no-poo:are coops balsam och även deras schampo som "avgiftning". Kostar nada och funkar utmärkt. Jag tar grymt mycket och gnuggar läänge innan jag sköljer ut det (5 minuter gnugg för att få det rent och ca 5 minuter gnugg och skölj för att få ut det). En stor flaska a 10 kr räcker kanske 5 tvättar skulle jag gissa. Använder även samma som vårdande balsam men det var mest av lathet. Köpte fel först och sen har jag inte pallat köpa nytt. Ska försöka hitta något av bättre kvalité så småning om.

    Så var inte rädd att börja även om du har rakt hår. Men som Elbe redan nämnt så är det kanske inte bara att köra igång, utan Läs på innan. Man måste köpa rätt schampo som sista-schampo och gör man inte det så skiter sig allt. Man måste se till att få ut alla stilikoner från tidigare schampon osv annars blir inte håret rent. Kolla på lockigt.se och skriv ner vilka produkter som är godkända och välj för enkelhetens skull ett av dessa.

    SvaraRadera